Volkorenbrood remt opname zink

Nederlands volkorenbrood bevat een hoog gehalte aan fytinezuur. Daardoor kan de opame door het lichaam van een reeks belangrijke mineralen worden belemmerd. Mannen moeten vooral oppassen dat zij door brood te eten, geen tekort krijgen aan zink. Dit mineraal is onder meer belangrijk voor de spermaproductie, de aanmaak van testosteron en de afweer.

Het hoge gehalte aan fytinezuur in volkoren- en meergranenbrood is gebleken uit een steekproef die is georganiseerd door Ortho, een tijdschrift over voeding en voedingssupplementen. Fytinezuur ofwel fytaat komt van nature voor in zaden. Het is een zogenaamd antinutriënt, omdat het zich aan een aantal belangrijke voedingsstoffen als zink, ijzer, magnesium, calcium en mangaan bindt, waardoor die stoffen niet meer door de darmwand kunnen worden opgenomen. Uitgerekend volkoren- en meergranenbrood, dat vanwege het gezonde imago steeds meer wordt gegeten, blijkt erg veel fytinezuur te bevatten.

De overheid adviseert het eten van volkorenbrood omdat het veel voedingsvezels bevat. Het nadeel van fytinezuur wordt volgens de autoriteiten gecompenseerd door het hoge gehalte mineralen in volkorenbrood. Het tijdschrift Ortho komt echter tot een andere conclusie. Uit een steekproef bleek dat volkoren- en meergranenbrood 28 maal meer fytinezuur bevat dan zink. Dit betekent volgens dr. Gert Schuitemaker, hoofdredacteur van Ortho, dat de consumptie van volkoren- en meergranenbrood wel degelijk tot een mineralentekort kan leiden.

Hoewel fytinezuur in brood de opname van verschillende mineralen remt, moeten houdbare mannen zich vooral zorgen maken over zink. Dit mineraal is onder meer belangrijk voor de spermaproductie, de aanmaak van testosteron en de afweer. Een tekort leidt tot gebrek aan eetlust, futloosheid, verminderde weerstand, verminderde spermaproductie en een vertraagde wondgenezing. De ADH voor volwassen mannen van zink is 10 mg, maar er zijn aan de ene kant aanwijzingen dat veel mannen dit niet of nauwelijks halen, terwijl er aan de andere kant aanwijzingen zijn dat veel mannen meer dan 10 mg zink kunnen gebruiken (zie DHM blz 25, 107, 167).

Hier zijn tips om te zorgen dat je voldoende zink binnenkrijgt én opneemt.

-Wissel volkorenbrood af met bruin brood, dat minder fytinezuur bevat.

-Eet zuurdesembrood, want dat bevat minder fytinezuur. Dat zit zo. Graan bevat fytase, een enzym dat fytinezuur afbreekt. De rijstijd van het meeste gewone brood is echter te kort om fytase haar werk te laten doen. Bij zuurdesembrood is de rijstijd echter lang genoeg.

-Doe het kalm aan met...
...sojaproducten. Ook soja is rijk aan fytinezuur.
...tarwezemelen. Tarwekiemen, veel gebruikt om de stoelgang te verbeteren, zitten vol met fytinezuur.
...melk, want dat remt ook de opname van zink.

-Eet producten die rijk zijn aan goed opneembare zink: vlees, schaal- en schelpdieren, haring (Nu begrijp je waarom vegetariërs een extra grote kans op een zinkgebrek lopen).

-Slik zink per pil. Maar zorg dat je niet veel meer dan 20 mg per pil binnenkrijgt, omdat het effect anders schadelijk kan zijn. En zorg dat je supplementen ook een beetje koper bevatten, omdat zink de opname van dit mineraal dwarsboomt.

In het boek De houdbare man, praktische gids voor een eeuwige jeugd, vind je meer feiten en tips over anti-aging voor mannen. Bestel nu via Bol.com.

Bronnen
Ortho, nr. 1 2007