Groente en fruit maken mediterraan dieet zo gezond

26-06-2009 We wisten al dat mediterrane voeding een uitstekend anti-aging effect heeft. En nu weten we ook welke ingrediƫnten van dit dieet daar het meest verantwoordelijk voor zijn.

Oerdis of mediterraan dieet

Lezers van De houdbare man weten dat als je zo gezond mogelijk wil eten, je de voedingsgewoonten uit het stenen tijdperk moet imiteren. Het oerdieet is echter nogal onpraktisch, aangezien we weinig tijd en zin hebben om 's ochtends een konijntje voor het ontbijt te grillen en te lunchen met vers uitgegraven knollen.

Een prima alternatief is het mediterrane dieet dat eenvoudig in de Nederlandse keuken is in te passen.

Minder vlees, meer groenvoer

Veel studies hebben laten zien dat wie volgens mediterrane principes eet, zijn kansen op een lang en gezond leven vergroot. Maar welke voedingsproducten uit dit dieet zijn nu precies het meest verantwoordelijk voor de gunstige effecten? Dat hebben Europese wetenschappers onlangs uitgevlooid. Vooral het eten van weinig vlees , veel groenten, vruchten, noten, peulvruchten, olijfolie, en matige alcoholconsumptie (1 glas per dag) houdt verband met een lange levensduur. Een mediterraan dieet dat veel vis/zeevruchten en graanproducten en weinig zuivel bevat, heeft een minder sterk verband met een lang leven. Kort samengevat luidt de boodschap: eet minder vlees en veel meer groente, fruit, peulvruchten en olijfolie. En drink er een goed glas wijn bij!

Overigens is verstandig om ook tweemaal per week (vette) vis te eten, omdat daarmee de kans op hart- en vaatziekte en kanker vermindert en het brein beter tegen aftakeling is beschermd.

In het boek De houdbare man, praktische gids voor een eeuwige jeugd, vind je meer feiten en tips over anti-aging voor mannen. Bestel nu via Bol.com.

Bron
Antonia Trichopoulou et al. 'Anatomy of health effects of Mediterranean diet: Greek EPIC prospective cohort study'. BMJ 2009;338:b2337 (23 juni)