Eet vis en voorkom prostaatkanker

19-12-2008 Door veel vis te eten verklein je waarschijnlijk de kans dat je ooit prostaatkanker krijgt. En als je het eenmaal hebt, vergroot je de kans het te overleven.

Prostaatkanker is de meest voorkomende vorm van kanker onder mannen. De kans dat je het voor je 75ste krijgt, is een op dertien. Veel bewegen, supplementen slikken (vooral vitamine C, E, D, selenium en lycopeen) en gezond eten verkleint waarschijnlijk allemaal in meer of mindere mate het risico om deze nare ziekte te ontwikkelen. Van alle dieetfactoren biedt het eten van veel soja waarschijnlijk de beste bescherming: mannen die veel soja consumeren hebben volgens een metastudie een dertig procent lagere kans op prostaatkanker (De houdbare man blz.156).

Nieuwe studies suggereren dat de consumptie van vis en visolie prostaatkanker nóg beter op afstand kan houden. Onderzoekers maten de onverzadigde vetten in het bloed van 476 mannen met prostaatkanker en van 476 gezonde mannen. Het bloed van de gezonde mannen bleek veel meer visvetzuren (EPA, DPA en DHA) te bevatten. De hoogste inname van visvetzuren ging volgens de onderzoekers samen met een 41 procent kleinere kans op prostaatkanker.

Dezelfde onderzoekers analyseerden vervolgens de eetgewoontes van ruim 20.000 mannen en ontdekten dat hartstochtelijke viseters prostaatkanker vaker overleven. Degenen die vijf keer per week vis aten, hadden een 48 procent betere kans om prostaatkanker te overleven dan mannen die slechts eenmaal per week vis aten.

Maar tot hun verbazing werd er nu geen relatie tussen visconsumptie en de kans prostaatkanker te krijgen gevonden. Raadsel...

Misschien, zo theoretiseren wetenschappers, gaat het er niet alleen om hoeveel visvetzuren je binnenkrijgt, maar ook hoe de onderlinge verhouding tussen visverzuren (omega-3-vetzuren) en plantaardige vetzuren (omega-6-vetzuren) is. Volgens sommigen is die verhouding in het westerse dieet uit balans. Bij veel mensen is die verhouding nu 1 : 20, terwijl het (misschien!) 1 : 1 zou moeten zijn, zoals waarschijnlijk ook in de prehistorie het geval was.

Door twee- tot driemaal per week vis te eten, de rest van de week visoliecapsules in te nemen en niet te veel plantaardige margarines te smeren (veel omega-6-vetzuren) kom je al een eind in de goede richting.

In het boek De houdbare man, praktische gids voor een eeuwige jeugd, vind je meer feiten en tips over anti-aging voor mannen. Bestel nu via Bol.com.

Bron
J.E. Chavarro et al. 'A 22-y prospective study of fish intake in relation to prostate cancer incidence and mortality'. American Journal of Clinical Nutrition. November 2008, Volume 88, Number 5, Pages 1297-1303