Eet elke ochtend ontbijtgranen en versterk je hart

Mannen die elke dag een bord met volkoren ontbijtgranen eten, verlagen hun kans op hartfalen met 30 procent.

Amerikaanse onderzoekers volgden twintig jaar lang de voedingsgewoontes van ruim 20.000 mannen. Onder de mannen die dagelijks ontbeten met volkoren ontbijtgranen, bleek 30 procent minder hartfalen voor te komen. Mannen die twee tot zes keer per week ontbijtgranen aten, hadden 21 procent minder kans op hartfalen. De gunstige effecten golden alleen voor volkoren ontbijtgranen; het effect van geraffineerde varianten was nihil.

De onderzoekers vermoeden drie oorzaken van het beschermende effect:

1. Via de ontbijtgranen krijg je kalium binnen, en dat is gunstig voor de bloeddruk.

2. Ontbijtgranen bevatten micronutriënten waarvan min of meer vast staat dat ze een gunstig effect hebben op bloedvetten (zoals cholesterol).

3. Door de relatieve trage vertering van de volkoren ontbijtgranen, houd je langer een verzadigingsgevoel en dat is natuurlijk gunstig voor de gewichtsbeheersing.

Ook andere studies laten het beschermende effect van (volkoren) granen zien met betrekking tot hart -en vaatziekte (zie DHM blz 69).

Tip
Ontbijt met volkoren ontbijtgranen (zoals brinta of muesli), maar ga opzoek naar een soort waar geen suiker aan is toegevoegd. Als je weinig lichaamsbeweging krijgt, meng je maaltijd dan met magere melk of magere yoghurt. Let op: granen bevatten gluten die bij veel mensen (darm)klachten veroorzaken.

In het boek De houdbare man, praktische gids voor een eeuwige jeugd, vind je meer feiten en tips over anti-aging voor mannen. Bestel nu via Bol.com.

Bron
L. Djousse, J.M. Gaziano. 'Breakfast Cereals and Risk of Heart Failure in the Physicians' Health Study I'. Archives of Intern Medicine, Volume 167, Number 19, Pages 2080-2085