Mediterrane voeding houdt je jong

De meeste mensen denken bij het woord ‘dieet' aan honger lijden en afzien, maar wat dacht je van gegrilde aubergines gevuld met champignons, spinazie, Parmazaanse kaas en pijnboompitten, brood gedompeld in extra vierge olijfolie, een kleurrijke salade bespikkeld met feta en een goed glas rode wijn? Dit maaltje voldoet perfect aan de normen van het mediterrane dieet. En wie zich daar consequent aan houdt, vergroot volgens veel wetenschappelijke studies de kansen op een lang en gezond leven. Bovendien blijkt afvallen beter te gaan met behulp van een caloriebeperkt mediterraan dieet dan met een normaal ‘westers' calorie- en vetarm dieet.

Het mediterrane voedingspatroon heeft zich door de eeuwen heen ontwikkeld in de landen rondom de Middellandse Zee. Per streek creëerde men een eigen karakteristieke keuken en zo is een oneindige variëteit aan recepten ontstaan die allemaal onder de noemer ‘mediterraan' vallen. De Spaanse paella, Turkse dolma's, Griekse salade en Marokkaanse couscous horen er allemaal bij. Onder die enorme verscheidenheid gaan enkele universele principes schuil. Plantaardige producten vormen de basis van de maaltijd. Vlees wordt slechts mondjesmaat gegeten, vis en schaaldieren een paar maal per week. Omdat er veel zonder vlees en vis wordt getafeld, zijn er oneindig veel heerlijke vegetarische recepten beschikbaar. Yoghurt, kaas, noten en zaden zijn veelgebruikte ingrediënten en vrijwel elke maaltijd gaat gepaard met brood of een ander (volkoren) graanproduct. Door kwistig te strooien met kruiden als tijm, oregano en basilicum, blijft het gebruik van zout beperkt. Groenteschotels worden op smaak gebracht met knoflook, ui, peterselie, tomaat en paprika. Olijfolie is de belangrijkste bron van vet en daar is een traditionele bewoner van het Middellandse Zee-gebied helemaal niet bang voor. En dan is er natuurlijk de wijn die bij vrijwel elke maaltijd vloeit.

In de jaren zestig van de vorige eeuw bleek uit de ‘Zeven Landen Studie', een groots opgezet internationaal bevolkingsonderzoek, dat mensen rondom de Middellandse zee dankzij deze eetgewoonten veel beter beschermd waren tegen hart- en vaatziekten dan onder andere Amerikanen en Nederlanders. De gunstige effecten blijken nu ook welvaartskwalen als kanker, diabetes en overgewicht te bestrijken. De mediterrane voedingsprincipes zijn eenvoudig in de Hollandse keuken in te passen en de benodigde ingrediënten zijn hier ruimschoots voorhanden. Nu ook nog net als de Grieken, Italianen en Fransen van elke maaltijd een sociale happening maken en eten is niet alleen gezonder dan ooit, maar ook veel leuker. En dat terwijl je toch echt een dieet volgt.

In het boek De houdbare man, praktische gids voor een eeuwige jeugd, vind je meer feiten en tips over anti-aging voor mannen. Bestel nu via Bol.com.