TIP! Neem vitamine C tegen de varkensgriep

28-4-2009 Vitamine C maakt je onkwetsbaar voor de Mexicaanse griep volgens een select groepje artsen en wetenschappers.

Vitamine C vloert allerlei virussen

Vitamine C (ascorbine zuur) remt vele typen virussen, aldus wetenschappers als Steve Hickey en artsen als Tom Levy. Zij stellen dat de vitamine tegen álle virusziektes kan worden ingezet, inclusief  HIV, herpes, polio, hepatitis, verkoudheid,  SARS en de vogelgriep. En dus ook tegen het H1N1-virus ofwel de varkensgriep. Hoewel hun gelijk niet in grootschalige studies is aangetoond, valt er toch veel voor te zeggen dit eenvoudige huismiddeltje bij de hand te houden.

Anno 2009 staan we nog steeds machteloos tegen nieuwe griepvirussen

De varkensgriep ofwel Mexicaanse griep drijft als een donkere onweerswolk op ons bange land af.  Waait het over of worden we vol getroffen a la de Spaanse griep in het begin van de vorige eeuw? Toen stierf  1 op de 250 Nederlanders terwijl er wereldwijd twintig tot veertig miljoen doden vielen door de virusinfectie. De kans dat een griepvirus opnieuw zo hard kan toeslaan is echter kleiner, omdat de medische stand nu over meer middelen beschikt om ernstig zieken in leven te houden. 

Maar denk niet dat er in de tussentijd  qua griep briljante geneesmiddelen zijn uitgedokterd. Anno 2009 staan we vrijwel even machteloos tegenover gloednieuwe griepvirussen als een eeuw geleden. Het ontwikkelen van een werkzaam griepvaccin duurt minstens een half jaar, dus tegen de tijd dat het beschikbaar komt, heeft het ‘varkensvirus’ misschien al lang een spoor van verwoesting getrokken. De virusremmer Tamiflu  is op dit moment je beste medicinale verzekering tegen de Mexicaanse griep. 

Vitamine C versterkt de afweer - ook tegen de varkensgriep

De houdbare man wil honderd worden en niet halverwege de rit door een geniepig virus worden vermoord. Daarom heeft hij een pot met vitamine C in de keukenkast staan. Het is mooi meegenomen dat  dit goedkope huismiddeltje niet alleen virussen het leven zuur maakt, maar ook een ijzersterk antioxidant is,  het ‘slechte’ LDL-cholesterol verlaagt, stoffen tegenwerkt die chronische ontstekingen stimuleren, enzymen harder laat werken die bij ontgiftingsprocessen betrokken zijn en de werking van witte bloedlichaampjes verbetert (wat de afweer ten goede komt).

Vrijwel alle dieren maken zelf vitamine C aan, behalve de mens

Vrijwel alle dieren maken zelf vitamine C aan in hun lever of nieren, maar samen met de cavia, de meeste apensoorten, een vleermuissoort en enkele vogelsoorten heeft de mens ergens gedurende het evolutionaire proces dit vermogen verloren. Vermoedelijk kregen we in de oertijd zoveel vitamine C via vruchten binnen dat de natuur besloot de eigen productie als overbodige luxe te staken. Zonder vitamine C krijg je scheurbuik en ga je dood, dus móet je de stof uit voeding halen. Goede bronnen zijn onder meer sinaasappels, papaja, watermeloen, bloemkool, broccoli, tomaten, spruiten, kiwi en mango’s.

Volgens de Gezondheidsraad heb je als volwassen man genoeg aan 70 milligram per dag, een hoeveelheid die je gemakkelijk haalt als je een paar keer per dag een vrucht en wat groente consumeert.  

Oké, dan ga je niet dood aan een vitamine C-gebrek. Maar is 70 milligram voldoende voor een optimale gezondheid en bescherming tegen (griep)virussen?

Zodra je ziek wordt, heeft je lichaam extra vitamine C nodig

Dieren die wel C kunnen maken, produceren hoeveelheden die, naar menselijke maatstaven omgerekend, variëren van drie tot soms wel vijftien gram per dag. Zodra ze ziek of gestrest zijn, gaat de eigen productie omhoog. Daarom ligt volgens een aantal experts de ideale dosering ook voor mensen waarschijnlijk ergens tussen die drie en vijftien gram. Het lichaam neemt uit de darm op wat het nodig heeft en dumpt de rest in het sanitair. Als je meer vitamine C slikt dan je aankunt, word je winderig en krijg je diaree. Dit is een onschuldig ongemak dat verdwijnt zodra je de dosis verlaagt. Sommige artsen vinden dat je elke dag zoveel moet slikken dat je ontlasting iets losser wordt – die ‘darmtolerantie-dosis’ varieert sterk van persoon tot persoon en zelfs van moment tot moment. Je zult merken dat stress en ziekte je darmtolerantie voor C onmiddellijk groter maken. Als ik verkouden ben of een griepje onder de leden heb, kan ik gemakkelijk vier- tot vijfmaal mijn normale dagdosis van zes gram aan zonder darmproblemen te krijgen. Kennelijk kan het lichaam dan al die extra C dan goed gebruiken.

Vitamie C is een extreem veilige stof

Vitamine C is veilig, zelfs in extreem grote hoeveelheden. Het hardnekkige spookverhaal dat de vitamine nierstenen veroorzaakt, is lang geleden ontkracht. Alleen bij mensen met een zeldzame erfelijke afwijking kan C de vorming van nierstenen bespoedigen. De beroemdste C-slikker aller tijden, de vooraanstaande wetenschapper en tweevoudig Nobelprijswinnaar Linus Pauling, nam 20 gram per dag en bereikte de rijpe leeftijd van 93.  Hij geloofde heilig in de anti-virale werking van C, maar collega-wetenschappers waren sceptisch. Dat is tot op de dag van vandaag zo gebleven. Een arts die vitamine C in  megadoseringen tegen virusinfecties voorschrijft, loopt het risico als kwakzalver aan de schandpaal te worden genageld.

Het punt is dat vitamine C in verband met verkoudheid, de (vogel)griep, SARS  en HIV nooit grondig en grootschalig is getest. Farmaceutische bedrijven halen hun neus op voor dit niet te patenteren natuurmiddeltje en besteden hun onderzoeksgeld liever aan medicijnen met een grotere marktwaarde. Universiteiten en particuliere bedrijven hebben te weinig geld om C grootschalig onder de loep te nemen.

Vitamine C remt griepvirussen in de reageerbuis

Dus moeten we het doen met aanwijzingen die in de wetenschap niet meetellen maar die je toch aan het denken zetten. Zo is aangetoond dat als je verkoudheid- of griepvirussen in een reageerbuis stopt en er vitamine C bij doet, de virussen het onderspit delven.  En er zijn enkele studies gedaan waarbij proefpersonen gericht tegen griep en verkoudheid vitamine C slikten. De meest overtuigende resultaten zijn behaald met marathonlopers, skiërs en militairen die in extreme kou trainden en bij wie vitamine C  het aantal verkoudheden halveerde. Maar… in andere studies deed C geen zier.

Volgens experts die het gebruik van C tegen virusinfecties propageren, komt dit omdat in vrijwel alle onderzoeken vitamine C in te lage doseringen wordt gegeven. Bovendien wordt de vitamine meestal maar een keer per dag door de proefpersonen ingenomen, terwijl dat minsten driemaal zou moeten zijn. Het lichaam kan C namelijk niet opslaan en verwerkt het snel. Daarom is een constante aanvoer cruciaal  – zeker tijdens een ziekte.  

Sommige artsen zeggen doodzieke patienten te kunnen genezen door torenhoge doseringen vitamine C rechtstreeks in de bloedbaan toe te dienen per infuus (zie hier). 

Bescherm jezelf zo met vitamine C tegen de varkensgriep

Hardcore vitamine C-slikkers wapenen zich als volgt tegen onwelkome virussen: Als  permanente ‘onderhoudsdosis’ slik je driemaal daags minsten 500 mg vitamine C.  Als de griep heerst, verdubbel je de dagelijkse dosis preventief. Bij de eerste ziekteverschijnselen voer je de hoeveelheid  subiet nog verder op, tot aan de ‘darmtolerantie’. Vervolgens blijf je elk uur vitamine C  innemen tot je weer beter bent.

Failliet zul je er niet aan gaan. En wie weet ben je dankzij vitamine C beter beschermd tegen virussen in het algemeen en de dood in bijzonder.

Algemene tips om het griepvirus te slim af te zijn

- Relax, stress ondermijnt de weesstand.

- Mijd plekken met mensenmassa's zoals volle treinen en bussen, daar is de kans op besmetting het grootst.

- Was regelmatig je handen en blijf met je vingers uit je mond en ogen, want het griepvirus wordt meestal via handcontact overgedragen.

- Leef gezond en eet goed. Probeer niet fanatiek af te vallen in een griepperiode! Zie Griep virussen in de aanval? Goed eten!

In het boek De houdbare man, praktische gids voor een eeuwige jeugd, vind je meer feiten en tips over anti-aging voor mannen. Bestel nu via Bol.com.