Prebiotica verlengt leven met dertig procent

20 oktober 2008 Althans van laboratoriumratten die het spul hun hele leven eten... Maar de onderzoekers vermoeden dat prebiotica ook de levensduur van mensen kan verlengen.

Je darmen bevatten ruim 100.000 miljard bacteriën (ongeveer een kilo!) die helpen bij het verwerken en opnemen van wat je eet; daarnaast spelen ze ook een cruciale rol bij de afweer van het hele lichaam. Stress, slechte voeding, ziekte en antibiotica kunnen een slachting aanrichten onder deze hulptroepen. Als je ouder wordt, nemen de good guys in je darmen helaas af en krijgen de bad guys - schadelijke bacteriën - meer kans. Daarom is het slim om je darmflora af en toe op te peppen. Dit doe je door capsules of drankjes met bacteriestammen te slikken (probiotica) en door extra voedingsvezels in te nemen (prebiotica).
Een aantal studies wijst uit dat deze strategie werkt en talloze gunstige effecten heeft:
Versterking van de algehele afweer
Minder kans op darmkanker
Betere bescherming tegen hart en vaatziekte
Sterkere botten
Minder kans op een maagzweer
Vermindering van lichaamsvet

Interessant voor drinkers: Een recent (klein) onderzoek geeft aan dat de afweer van alcoholisten met een beschadigde lever opknapt door probotica.

En probiotica verbeterde volgens aan andere recente studie de afweer van twintig duursporters die zwaar trainden.

Wellicht bieden pro- en prebiotica dus ook een betere bescherming tegen Magere Hein. Bewijzen dat een leven lang prebiotica een mensenleven verlengt, is moeilijk, maar aantonen dat ratten met prebotica langer blijven leven is eenvoudiger. Franse onderzoekers verdeelden 120 ratten in twee groepen. De ene groep kreeg vanaf de derde levensmaand gewone voeding, de andere groep kreeg gewone voeding plus prebiotica (Orafti Synergy1). Resultaat: de ratten in de prebioticagroep bleven gemiddeld dertig procent langer in leven. Bovendien bleven de prebioticaratten slanker en hadden ze betere bloedvetwaarden (cholesterol enzo). Mede op basis van eerdere studies vermoeden de onderzoekers dat prebiotica soortgelijke effecten heeft op mensen.

Tips
Gezonde voeding is een basisvoorwaarde voor een goede darmflora. Darmbacteriën gedijen op wateroplosbare vezels uit groente en fruit. Melkzuurgefermenteerde producten zoals yoghurt en karnemelk zijn ook een weldaad voor de darmflora.

Maar trakteer je darmen af en toe op een kuurtje pro- en prebiotica, vooral al je antibiotica gebruikt of tijdens langdurige periodes van ziekte en stress.

Onderzoek geeft aan dat je probiotica (de bacteriestammen) het beste kunt gebruiken in combinatie met prebiotica (de vezels). Het gaat dan vooral om inuline, een wateroplosbare vezel die onder meer rijkelijk in bonen en uien zit.

In het boek De houdbare man, praktische gids voor een eeuwige jeugd, vind je meer feiten en tips over anti-aging voor mannen. Bestel nu via Bol.com.

Bronnen
P. Rozan et al. 'Effects of lifelong intervention with an oligofructose-enriched inulin in rats on general health and lifespan'. British Journal of Nutrition. 11 Apr 2008, doi: 10.1017/S0007114508975607

V. Stadlbauer et al. 'Effect of probiotic treatment on deranged neutrophil function and cytokine responses in patients with compensated alcoholic cirrhosis' . Journal of Hepatology.

A.J. Cox et al. 'Oral administration of the probiotic Lactobacillus fermentum VR1-003 and mucosal immunity in endurance athletes'. British Journal of Sports Medicine. 25 March 2008, doi: 10.1016/j.jhep.2008.02.015