Bescherm jezelf met extra vitamine D3

Belangrijke argumenten om in de komende maanden extra vitamine D3 te slikken.

De zomer is voorbij en daarmee wordt voor de meeste mannen ook het gezonde buitenleven opgeschort. En áls je buiten komt, verschuilt de zon zich doorgaans achter een grauw wolkendek en ben je dik aangekleed. Gevolg: je huid incasseert minder UVB-stralen dan goed voor je is. UVB-stralen zorgen ervoor dat je bruin wordt, bij een overdosis zorgen ze dat je verbrandt. Maar ze doen ook nog iets anders: ze zorgen ervoor dat cholesterol in de huid wordt omgezet in cholecalciferol, beter bekend als vitamine D3. Deze vitamine - eigenlijk een hormoon - is cruciaal voor je gezondheid. Dat belangrijke feit werd al in de vorige nieuwsbrief vermeld, maar in de afgelopen maanden hebben nieuwe studieresultaten het belang van D3 nog eens extra onderstreept.

Dat vitamine D3 belangrijk is voor sterke botten, is oud nieuws. Dat D3 belangrijk voor je spieren is, werd in de vorige nieuwsbrief onthuld. Dat D3 ook tegen kanker beschermt, is te lezen in De houdbare man (zie DHM blz. 176 en 177). Een recente grote studie bevestigt dit effect: oudere vrouwen in Nebraska die extra vitamine D slikten, zagen hun kans op diverse vormen van kanker met zestig procent omlaag gaan.
Door de toegenomen wetenschappelijke belangstelling voor D3, zijn er nóg meer gunstige effecten van deze stof ontdekt. Een tekort aan D3 zou bijvoorbeeld kunnen verklaren waarom in donkere noordelijke streken meer hart- en vaatziekten voorkomen dan in zonnige gebieden, en waarom er meer mensen in de winter aan hart- en vaatzieke overlijden dan in de zomer. Schotse onderzoekers gaven mensen in de winter extra vitamine D3 en constateerden dat de bloedvaten van deze proefpersonen inderdaad verbeterden.

Een Franse metastudie, een onderzoek waarbij de resultaten van verschillende onderzoeken bij elkaar worden opgeteld, gaf aan dat het slikken van D3 de algemene sterfte verlaagt. Mensen die minimaal drie jaar lang dagelijks 300 tot 2000 internationale eenheden (I.E.) D3 hadden geslikt, hadden volgens deze studie 8 procent minder kans om aan wat dan ook dood te gaan. Kortom, hier had D3 een algemeen levensverlengend effect...

Je krijgt een beetje vitamine D3 binnen via de voeding. Goede bronnen zijn vette vis, eigeel, boter en orgaanvlees. Maar steeds meer wetenschappers denken dat het slim is ook extra D3 per pil in te nemen, vooral in de wintermaanden als de zon je lichaam niet stimuleert zelf D3 te fabriceren. De Canadese Kanker Stichting adviseert de bevolking daarom 1000 I.E. vitamine D per dag in te nemen, een aantal Amerikaanse wetenschappers pleitte onlangs zelfs voor 2000 I.E. per dag. Hierdoor zal volgens hen je kans op darmkanker halveren. Er zijn echter ook risico's aan hoge doseringen D3 verbonden. Willem Koert wijst op zijn website www.ergogenics.nl op een studie die suggereert dat de kans op prostaatkanker bij veel D3 toeneemt. Bij een overmaat aan D3 zouden bovendien weefsels in theorie kunnen gaan verkalken, botten ontkalken en de kans op aderverkalking of hartinfarcten kunnen toenemen.

Tip:
Wat te doen? De ADH voor vitamine D van 200 I.E. vitamine D3 per dag is volgens De houdbare man veel te laag - zeker in de winter. Dr. Gert Schuitemaker geeft in DHM (blz. 84, 85) een goed advies: zorg dat je in de donkere maanden dagelijks ongeveer 1000 I.E. D3 via supplementen binnenkrijgt. Slik daarom naast je multi (die meestal niet meer dan 200 I.E D bevat) 800 I.E. D3 bij tot de lente begint. Zoek daarna weer snel het zonnige buitenleven op!

In het boek De houdbare man, praktische gids voor een eeuwige jeugd, vind je meer feiten en tips over anti-aging voor mannen. Bestel nu via Bol.com.

Bronnen:
Vitamine D tegen hart- en vaatziekte. Presentatie prof. Allan Struthers (Dundee University) tijdens de jaarlijke converentie van de British Cardiovascular Society in Glasgow.

Philippe Autier; Sara Gandini.Vitamin D Supplementation and Total Mortality: A Meta-analysis of Randomized Controlled Trials
Arch Intern Med. 2007;167:1730-1737

Garland, Cedric F.; Grant, William B.; Mohr, Sharif B.; Gorham, Edward D.; Garland, Frank C. What is the Dose-Response Relationship between Vitamin D and Cancer Risk? Nutrition Reviews, Volume 65, Supplement 1, August 2007 , pp. 91-95(5)