Lezersvraag: Maakt H.I.T. je traag?

Lezersvraag: Mijn fitnesstrainer vindt het onverstandig dat ik alleen maar met de HIT methode werk (Zie DHM blz 50 t/m 59). Hij zegt dat het slechts één van de vele trainingsmethoden is. Door mij alleen op HIT te fixeren krijg ik wel meer kracht maar wordt mijn snelheid - doordat de oefeningen langzaam moeten worden uitgevoerd - sterk gereduceerd. Conclusie: ik word wel sterker maar ook trager, bijvoorbeeld tijdens het sprinten bij voetballen en tijdens het serveren bij het tennissen. Klopt dit?

Antwoord: Er zijn inderdaad veel verschillende krachttrainingstechnieken die allemaal een ander effect hebben. High intensity training (HIT) is vooral gericht op het toenemen van de spieromvang. Het grote voordeel van HIT is dat het weinig tijd kost en je er in één moeite door je conditie mee kunt verbeteren (als je de oefeningen snel achter elkaar uitvoert). Daarom vind ik het een ideale manier voor mannen met een volle agenda om de leeftijdsgebonden afbraak van spieren mee stop te zetten en om te keren.
Het nadeel is dat HIT je inderdaad iets langzamer maakt. Het gaat echter maar om fracties van seconden. Voor iemand die af en toe voor zijn plezier een potje tennist, voetbalt of squasht is dit absoluut geen reden om van HIT af te zien. Alleen op topniveau kan het nadeel van de HIT-methode zich wreken. Maar in vriendelijke wedstrijdjes van gewone stervelingen tellen – anders dan in de topsport – honderden van secondes niet.
Als je af en toe voor je plezier tennist of voetbalt, is HIT dus prima om je spieren te versterken. Deze sterkere spieren zullen je kans op blessures verkleinen en je kans op een goede prestatie verbeteren!
Ook als je op hoger of zelfs het hoogste niveau een sport met explosieve, snelle bewegingen beoefent, kan HIT waardevol zijn, verzekert bewegingswetenschaper Paul Lammers.
In dat geval adviseert hij je de methode te combineren met oefeningen die op het ontwikkelen van Power en snelheid zijn gericht. Een voorbeeld.Ga eerst gedurende drie weken twee tot drie keer per week trainen volgens de HIT-methode om je spieren te laten groeien.
Vervolgens ga je met dezelfde oefeningen gedurende drie weken twee tot drie maal per week op maximale kracht trainen. Dat wil zeggen: je gebruikt zoveel gewicht, dat je het maar twee tot drie keer kunt verplaatsen. Daardoor word je snel sterker.
Tenslotte ga je gedurende drie weken op snelheid en explosieve kracht trainen. Gefeliciteerd: nu ben je groter, sterker én sneller!
Dit schema is als voorbeeld bedoeld. Bespreek het met de trainer op je eigen sportschool, hij kan een schema opstellen dat het beste bij jou past.
Als je een sport beoefent waarbij het lichaamsgewicht belangrijk is, zoals bij boksen en judo, raadt Paul Lammers HIT af. Door de toename van de spiermassa kun je namelijk te zwaar voor je gewichtsklasse worden.
Tot slot: Paul Lammers benadrukt dat voor de meeste mensen, ook degenen die af en toe op de squashbaan, het voetbalveld of de tennisbaan staan, HIT een ideale, tijdsbesparende trainingsmethode is die de sportprestaties absoluut zal bevorderen.
(Met dank aan bewegingswetenschapper drs. Paul Lammers (CSCS))

In het boek De houdbare man, praktische gids voor een eeuwige jeugd, vind je meer feiten en tips over anti-aging voor mannen. Bestel nu via Bol.com.