Eet vis voor meer spiermassa

Omega-3-vetzuren, rijkelijk aanwezig in vette vissoorten, blijken de eiwitstofwisseling van de spieren te verbeteren. Althans bij jonge stieren. Maar waarschijnlijk ook bij mensen.

Omega-3-vetzuren, rijkelijk aanwezig in vette vissoorten, blijken de eiwitstofwisseling van de spieren te verbeteren. Althans bij jonge stieren. Maar waarschijnlijk ook bij mensen. Het vermogen van spieren om aminozuren tot nieuwe spiereiwitten samen te voegen vermindert naarmate je ouder wordt. Dit geldt ook voor alle andere zoogdieren. De reden van het fenomeen is onbekend, maar onderzoekers vermoeden dat er een verband is met insuline resistentie omdat oudere spieren ook steeds ongevoeliger voor het hormoon insuline worden (ga voor details over insuline en veroudering naar DHM blz. 17-18)

Het is al langer bekend dat extra inname van omega-3-vetzuren de spieren weer gevoeliger voor insuline maakt en de glucosestofwisseling verbetert. Dus, dachten onderzoekers, wellicht hebben deze vetzuren ook een gunstig effect op de stofwisseling van spiereiwitten.

Om deze theorie te testen, voegden zij visolie (dat vol omega-3-vetzuur zit) toe aan de voeding van jonge stiertjes. Vijf weken later bleken inderdaad zowel de insulinegevoeligheid als de eiwitstofwisseling van de dieren verbeterd te zijn. Uit de aminozuren die zij via de voeding binnenkregen, werden nu tweemaal meer eiwitten opgebouwd, vooral in de spieren.

Dit studieresultaat is volgens de onderzoekers niet alleen belangrijk voor de veehouderij, maar wellicht ook voor mensen. Omdat visvetzuren de insulinegevoeligheid van de spieren herstelt, kunnen ze daardoor wellicht ook het proces van sarcopenie (verlies van spiermassa) bij mensen vertragen.

Conclusie: dit onderzoek sluit aan bij talloze andere studies die het grote belang van visvetzuren voor je algemene houdbaarheid suggereren.

Tip 1
Blijf trainen (zie DHM blz 45-62), want met alleen extra omega-3-vetzuren houd je niet je spieren jong en sterk. Deze vetzuren verbeteren waarschijnlijk wel de gunstige effecten van krachttraining.

Tip 2
Trek af en toe een blikje sardientjes in tomatensaus open. Sardines zijn een prima bron van visvetzuren. Deze gezonde vetten zorgen er in één moeite door voor dat het lycopeen uit de tomatensaus optimaal door je lichaam wordt opgenomen. Lycopeen is een belangrijk antioxidant, dat onder meer je prostaat beschermt.

Tip 3
Slik visoliecapsules, maar mijdt de spotgoedkope merken omdat er een kans bestaat dat de olie dan verontreinigd is met metalen zoals kwik. Bekende merken met dure producten hebben een naam te verliezen en zorgen ervoor dat hun visolie zuiver is.

In het boek De houdbare man, praktische gids voor een eeuwige jeugd, vind je meer feiten en tips over anti-aging voor mannen. Bestel nu via Bol.com.

Bron
Andrée-Anne Gingras et al. 'Long-chain omega-3 fatty acids regulate bovine whole-body protein metabolism by promoting muscle insulin signalling to the Akt–mTOR–S6K1 pathway and insulin sensitivity'. The Journal of Physiology, volume 579 Issue 1 Page 269 - February 2007