Melatonine tegen jetlag en om beter te slapen

Slecht slapen is funest voor de houdbaarheid. Een jetlag ook. Gelukkig is er een effectief middel om beide problemen te verhelpen...

In je hersenen begint de pijnappelklier 's avonds als het donker wordt het ‘slaaphormoon' melatonine te produceren. ‘Zodra het licht aangaat, wordt de melatonineproductie onderdrukt. Daarom is het belangrijk de slaapkamer goed te verduisteren en het licht 's nachts uit te houden,' zegt Robert Trossèl, anti-aging-arts en directeur van het Preventief Medisch Centrum in Rotterdam. ‘De melatonineproductie gaat achteruit naarmate je ouder wordt; daarom slaap je minder goed. Door voor het slapengaan extra van dit hormoon in pilvorm in te nemen, ga je langer en dieper slapen en ben je overdag alerter. Meestal wordt een dosering aangeraden van 0,5 tot 3 mg een uur voor het slapengaan.' Een kritische analyse in 2005 van 17 goed opgezette onderzoeken naar de slaapverbeterende effecten van melatonine, bevestigt de werkzaamheid. 

Melatonine tegen jetlag

Veel mensen zweren erbij, maar nog niet alle wetenschappers zijn overtuigd van de slaapverwekkende effecten van melatonine. Melatonine is wel onomstreden bij het bestrijden van slaapproblemen als gevolg van een jetlag. Zo hervonden proefpersonen na een lange vlucht sneller hun normale slaappatroon als zij de dagen voor, tijdens en na de vlucht een keer per dag 5 mg melatonine slikten dan proefpersonen die ter controle zonder het te weten neppillen slikten (studie). De interne biologische klok die het waak-slaapritme regelt, raakt van slag als je in het vliegtuig stapt en naar een andere tijdzone reist. Melatonine kan je helpen om die klok op de plaats van bestemming gelijk te zetten. Het werkt het beste bij reizigers die meer dan vijf tijdzones passeren. Om een jetlag te verzachten, moet je na aankomst een aantal dagen een uur voor het slapengaan 0,5 tot 5 mg innemen.

Melatonine beschermt de hersenen

Melatonine heeft nog een aantal belangrijke voordelen. Het is een krachtige antioxidant die vooral de hersenen kan beschermen (Zie ook Melatonine houdt muizenhersenen jong). Er zijn ook aanwijzingen dat melatonine als supplement het immuunsysteem versterkt en bij een te hoge bloeddruk de bloeddruk verlaagt. Zwitserse onderzoekers deden melatonine in het drinkwater van laboratoriummuizen die naar muizenbegrippen van gevorderde leeftijd waren (zestig jaar naar menselijke maatstaven). Na vijf maanden waren de muizen actiever dan soortgenoten die het zonder extra slaaphormoon moesten doen en zag hun vacht er gezonder uit. Bovendien bleven de melatoninemuizen gemiddeld 20 procent langer in leven dan de controlemuizen.

Melatonine als algemeen anti-aging-supplement

Volgens de arts Johan Bolhuis heeft melatonine als algemeen ‘ant-aging-supplement' zoveel gunstige effecten en is het zo veilig bevonden, dat iedereen boven de 35 er verstandig aan doet 2 tot 5 mg melatonine een uur voor het slapengaan in te nemen. Dus ook als je niet met slapeloosheid kampt. Volgens sommige experts kan de slaapkwaliteit al bij een dosering van 0,1 mg verbeteren, maar de vraag is of zo'n lage dosis brede anti-aging-effecten sorteert.

Melatonine is in een dosering hoger dan 0,1 mg in Nederland alleen via de apotheek op recept verkrijgbaar. 

Ga naar Slaap, de basisfeiten

In het boek De houdbare man, praktische gids voor een eeuwige jeugd, vind je meer feiten en tips over anti-aging voor mannen. Bestel nu via Bol.com.

Bronnen
Macchi MM, Bruce JN. 'Human pineal physiology and functional significance of melatonin'. Front Neuroendocrinol. 2004 Sep-Dec;25(3-4):177-95.

Frank A.J.L. Scheer et al. 'Daily Nighttime Melatonin Reduces Blood Pressure in Male Patients With Essential Hypertension'. Hypertension. 2004;43:192-197