Zonadvies voor een langere jeugd

Profiteer deze zomer van de gezonde kanten van de zon, zonder dat je in een Chinese rimpelhond verandert....

De zon is zowel goed als slecht voor je houdbaarheid. De ultraviolette stralen in zonlicht zijn een belangrijke oorzaak van huidkanker en de vorming van rimpels, ouderdomsvlekken en andere onregelmatigheden van de huid. Naar schatting komt huidveroudering voor negentig procent voor rekening van de zon. Oppassen dus. Zeker is dat je NOOIT mag verbranden, omdat je daarmee schade in de huid aanricht die in kanker kan ontaarden.

Aan de andere kant is zonlicht goed voor de houdbaarheid, vooral omdat onder invloed van UV-B straling vitamine D in de huid wordt gevormd. Vitamine D is een hormoon dat je onder meer beschermt tegen botontkalking, hart- en vaatziekte en auto-immuunziekte. Vitamine D beschermt je bovendien tegen kanker. Er zijn wetenschappers die stellen dat (een beetje) zon op de huid je zelfs tegen huidkanker beschermt....

Zo'n (vooraanstaande) wetenschapper is de Amerikaan Michael F. Holick, die het boek ‘The UV Advantage' heeft geschreven, een absolute aanrader voor zonaanbidders die een langere jeugd nastreven. Aan dat boek ontleen ik het volgende zonadvies voor houdbare mannen:

-Je hebt dagelijks tenminste 1000 internationale eenheden (I.E.). vitamine D nodig voor een optimale gezondheid. In de winter haal je die uit voeding (boter, vette vis) en vitaminepillen, in het voorjaar en de zomer zorg je dat je ze van de zon krijgt.

De zon is veruit de beste bron van vitamine D. Volgens Holick blijft de vitamine D die door zonlicht in de huid wordt gevormd, langer in je lichaam dan D die via voeding en pillen binnenkomt. Je kunt ook nooit een overdosis D krijgen via de zon, terwijl dat wel het risico van pillen is. Zonlicht heeft daarnaast andere voordelen: onder invloed van UV-straling vormt het brein serotonine terwijl in de huid bèta endorfinen worden geproduceerd. Beide stofjes verbeteren de stemming. Ook worden er zogenaamde foto-isomeren in de huid gevormd, aan vitamine D gerelateerde moleculen die vermoedelijk ook belangrijk voor de gezondheid zijn.

Je moet dus de zon in, maar hoe vaak en hoe lang?

Als je in je zwembroek gaat zonnebaden tot je licht verbrandt, produceert je lichaam ongeveer 10.000 tot 25.000 I.E. vitamine D. Zoveel heb je niet nodig en bakken is bovendien funest voor de huid. Holick geeft de volgende tip:
Bepaal hoe lang het duurt voor je onbeschermde huid in de volle zon lichtrood begint te kleuren, dwz de eerste tekenen van verbranden begint te vertonen. Stel je benen en armen een kwart van deze tijd aan de zon bloot (in mijn geval: vijf minuten). Daardoor produceert je lichaam ruim 800 tot 1000 I.E.. Drie keer per week herhalen.

Smeren!

Een crème met een UV-filter blokkeert de vorming van D in de huid vrijwel volledig, dus gebruik het niet op je armen en benen als je de zon in gaat om D aan te maken. Smeer wel altijd je gezicht, hals, nek en handen in, want dan ben je op die plaatsen beter beschermd tegen de verouderende krachten van de zon. Gebruik minimaal beschermingsfactor 30. Crèmes met UV-filters zijn effectief, maar uit de zon blijven en het dragen van bedekkende kleding, petjes of hoeden werkt veel beter.

Tot zover Holick

3 belangrijke zonfeiten:

1. Mensen met een donkere huid hebben (veel)meer zon nodig om voldoende D aan te maken dan mensen met een lichte huid.

2. Een oude huid heeft meer moeite met het aanmaken van vitamine D dan een jonge huid.

3.Glas houdt UV-B stralen tegen, waardoor je niet verbrandt (en ook geen vitamine D aanmaakt). Glas houdt echter geen UV-A stralen tegen, die diep in de huid doordringen en daar fundamentele verouderingsprocessen aanjagen. Ga daarom nooit achter glas zonnen.

Eet en slik gezond

Antioxidanten en visvetzuren, zowel uit voeding als uit pillen, beschermen je huid van binnenuit en zorgen dat je minder snel verbrandt (Zie DHM blz 178). Eet en slik daarom volgens de richtlijnen van De houdbare man als je een gezonde, gladde huid nastreeft. Als je het echt fanatiek wil aanpakken, neem je dagelijks ook nog een flinke eetlepel tomatenpuree. Diverse studies laten zien dat je huid dan dankzij de antioxidante stof lycopeen beter tegen de zon kan.

Draag een zonnebril!

Terwijl de meeste mensen zich bewust zijn van de gevaren van de zon voor de huid, realiseren weinigen zich dat de zon ook het verouderingsproces van de ogen kan versnellen. Er is een duidelijk verband tussen de hoeveelheid UV-straling die je een leven lang incasseert en het ontstaan van grauwe staar en macula degeneratie op latere leeftijd. Daarom is het belangrijk om in de zomer een goede zonnebril te dragen (zeker op het water en aan het strand) met glazen die van een full spectrum UV-filter zijn voorzien.

En verder natuurlijk volop genieten van het lekkere weer. Plezier is een krachtig medicijn tegen het verouderingsproces!

In het boek De houdbare man, praktische gids voor een eeuwige jeugd, vind je meer feiten en tips over anti-aging voor mannen. Bestel nu via Bol.com.

Bronnen
Michael F. Holick. The UV Advantage. iBooks 2004

M. Rizwan et al. 'Lycopene protects against biomarkers of photodamage in human skin'. British Society for Investigative Dermatology Annual Meeting. 8 April 2008,