Sporten beschermt tegen Parkinson

Regelmatige zware lichaamsbeweging verkleint de kans op de ziekte van Parkinson met maar liefst veertig procent, volgens deze studie. 

Als je ouder wordt, sterven hersencellen die de belangrijke stof dopamine produceren. Vanaf je 45ste verlies je ongeveer elke tien jaar dertien procent van deze neuronen. Bij de ziekte van Parkinson voltrekt dat proces zich versneld. De gevolgen zijn vaak desastreus: je gaat trillen, je gaat je stram bewegen, je kunt geestelijke aftakelen en er uiteindelijk aan dood gaan. Door de vergrijzing dreigt deze mensonterende aandoening epidemische vormen aan te nemen.
Maar nu dus het goede nieuws. Amerikaanse onderzoekers bekeken de gegevens van bijna een kwart miljoen mensen van 50 tot 71 jaar. De mensen die tussen hun 35ste en 39ste wekelijks langer dan zeven uur gematigd of zwaar lichamelijk actief waren geweest, hadden veertig procent minder kans om Parkinson te ontwikkelen dan de mensen die liever lui dan moe waren geweest. Dit gold ook voor degenen die zich de afgelopen tien jaar meer dan zeven uur per week in het zweet hadden gewerkt. Goede vormen van zware lichamelijke inspanning zijn hardlopen, pittig zwemmen en krachttraining.

Het is niet voor het eerst dat er een beschermende werking van lichaamsbeweging op het brein is waaegenomen. Als je ouder wordt, krimpt je brein; een onvermijdelijk verouderingsverschijnsel waar we mee moeten leren leven, dachten neurologen tot voor kort. Maar nee dus, volgens deze studie kunnen ouderen hun gekrompen hersenmassa weer laten groeien door drie keer per week 40 minuten te hardlopen.

En, als je echt dieper durft te graven, lees dan ook dit recente wetenschappelijk commentaar Does vigorous exercise have a neuroprotective effect in Parkinson disease? 

Hoe lichaamsbeweging het brein precies beschermt is (nog) niet bekend. De houdbare man vermoedt dat lichaamsbeweging een groot aantal gunstige processen in de hersenen op gang brengt, zoals een betere doorbloeding, activeren van groeifactoren als het Brain-derived neurotrophic factor (BDNF), het oppeppen van lichaamseigen anti-oxidanten en toenemende productie van beschermende neurotransmitters. 

Meer manieren om lichaam en geest tegen aftakeling te beschermen vind je in mijn boeken De houdbare man en De houdbare vrouw .

In het boek De houdbare man, praktische gids voor een eeuwige jeugd, vind je meer feiten en tips over anti-aging voor mannen. Bestel nu via Bol.com.