Meer bloedvaten in brein door lichaamsbeweging

19-12-2008 Mensen die gedurende lange tijd regelmatig sporten, hebben meer kleine bloedvaten in hun hersenen dan mensen die weinig aan lichaamsbeweging doen.

Lichaamsbeweging is goed voor de grijze massa: het remt geestelijke afttakeling bij het ouder worden en zorgt dat je tot op hoge leeftijd alert blijft. Hoe dat precies kan, is niet bekend, maar wetenschappers zijn naarstig naar antwoorden opzoek. Een van de redenen is waarschijnlijk dat lichaamsbeweging het bloed sneller laat stromen, waardoor niet alleen je spieren, maar ook de grijze massa beter doorbloed raakt. Als er meer bloed door de bovenkamer stroomt, wordt er meer glucose en zuurstof aangevoerd terwijl er meer afvalstoffen worden afgevoerd. Daardoor kan de denkmachine efficiënter draaien.

Recent Amerikaans onderzoek suggereert dat lichaamsbeweging voor een permanent verbeterde bloedvoorziening van de hersenen zorgt. Met behulp van MRI-scans en een driedimensionaal computerprogramma konden de onderzoekers het aantal kleine bloedvaten en de doorbloeding in de hersenen van twaalf gezonde mensen van 59 tot 75 jaar vaststellen.

De helft van de proefpersonen had de afgelopen tien jaar minstens drie uur per week per week aan duursport gedaan. De anderen hadden minder dan een uur per week gesport. Volgens het computermodel hadden de ‘sporters' 43 procent meer bloedvaatjes met een diameter van 0,4 tot 0,6 millimeter dan de ‘niet-sporters'. Het brein bevat duizenden bloedvaten die nog kleiner zijn, en de onderzoekers vermoeden dat de sporters ook daar aanzienlijk meer van bezitten.

Dat het lichaam meer bloedvaatjes vormt als je veel en intensief sport, was al bekend. Het proces heet ‘angiogenese' en is een van de manieren waarop het lijf zich aanpast aan regelmatige fysieke belasting. Dit proces blijkt zich dus ook in de hersenen af te spelen.

Hoewel de houdbare man het niet kan bewijzen, vermoed hij dat je dit begerenswaardige breineffect al kan bereiken door per week in totaal een halfuurtje te sporten - als je dat met een hoge intensiteit doet. Dus niet rustig op een hometrainer peddelen terwijl je een krantje leest, maar lopen, roeien, fietsen, zwemmen of met gewichten trainen tot er stoom uit je oren komt. Op die wijze gaat je conditie al vooruit met drie korte maar krachtige work-outs van zes tot tien minuten per week. De verbeterde conditie is mede te danken aan het proces van angiogenese...

Bron
F. Rahman et al. Presentatie tijdens het jaarlijks congres van de Radiological Society of North America's

In het boek De houdbare man, praktische gids voor een eeuwige jeugd, vind je meer feiten en tips over anti-aging voor mannen. Bestel nu via Bol.com.