Dementiepreventie

30-11-2008 Zweeds onderzoek onder ruim 1400 Finnen toont aan dat alles wat goed voor je hart is, ook je brein tegen aftakeling beschermt: houd je cholesterol binnen de perken, zorg dat je bloeddruk laag is, blijf op gewicht, stop met roken, eet gezond en kom in beweging. Mensen die op hun veertigste aan al deze voorwaarden voldoen, hebben slechts een risico van 1 procent om twintig jaar later dement te worden. Voor de mensen die op de genoemde punten een onvoldoende scoren, is dat risico liefs 16 procent...

Vooral lichaamsbeweging blijkt belangrijk voor de hersenen te zijn. Finnen van middelbare leeftijd die ten minste twee keer per week in beweging kwamen, hadden een vijftig procent lagere kans om dementie (en zestig procent minder kans om Alzheimer) te ontwikkelen vergeleken bij mensen die weinig bewogen.

Het risico om ooit geestelijk af te takelen is deels erfelijk bepaald. Mensen met het ApoE4 gen hebben bijvoorbeeld een grotere kans om dement te worden. Behalve als zij veel bewegen, blijkt uit de Zweedse studie. Volgens onderzoeksleidster dr Miia Kivipelto, verbonden aan de Ageing Research Centre in Stokholm, is de leefwijze van grotere invloed op de houdbaarheid van het brein dan erfelijke aanleg.

De opvattingen over dementie zijn altijd behoorlijk fatalistisch geweest. Maar er is veel dat we zelf kunnen doen om onze hersenen te redden. De belangrijkste risicofactoren zijn allemaal te beïnvloeden.'Aldus Kivipelto in de pers.

Eerdere onderzoeken deden al vermoeden dat zaken die het hart bedreigen, ook slecht voor het brein zijn. Dit onderzoek, gepubliceerd in Lancet Neurology bevestigt die aanwijzingen.

Er is volgens De houdbare man nog een maatregel om het brein jong te houden:

Eet vis!

Vis beschermt je brein ook tegen aftakeling. In de Rotterdamse ERGO-studie (5385 mannen en vrouwen van 55 jaar en ouder) leidde één vismaaltijd per week tot een risicoverlaging van 60 procent om in de volgende twee jaar dement te worden. Vooral de kans om de ziekte van Alzheimer te krijgen, nam af. De gunstige effecten van vis worden toegeschreven aan omega-3-vetzuren, die vooral in vette vissoorten als sardines, makreel en haring zitten. Inmiddels is duidelijk dat omega-3-vetzuren belangrijke bescherming bieden tegen chronische micro-ontstekingen (zie kader Rem micro-ontstekingen). Een- tot tweemaal vis per week biedt maximale bescherming; vaker vis eten vergroot het effect niet verder.

In het boek De houdbare man, praktische gids voor een eeuwige jeugd, vind je meer feiten en tips over anti-aging voor mannen. Bestel nu via Bol.com.